آیا ارتودنسی عوارض دارد؟

گاهی اوقات این سؤال در ذهن شما و بعضی از بیماران ارتودنسی پیش می‌آید که آیا درمان ارتودنسی عوارض دارد یا نه؟ بهتر است بدانید که در درمان ناهنجاری دندان‌ها با استفاده از ارتودنسی خود به خود منجر به عارضه نمی‌شود؛ بلکه بیمار با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان منجر به عوارض ارتودنسی می‌شود. با مراجعه به مطب دکتر فریناز شیربان بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان و رعایت توصیه های ایشان، می توانید از بروز عوارض ارتودنسی جلوگیری بعمل آورید.

دکتر فریناز شیربان متخصص ارتودنسی در اصفهاندرمان ارتودنسی ازجمله درمانهایی است که باهدف زیبایی بخشی، بهبود کارایی سیستم دندانی و پیشگیری از پوسیدگی و تحلیل لثه صورت می پذیرد. اگرچه این درمان فواید چشمگیری را به دنبال خواهد داشت، اما در صورت عدم مراقبت مناسب توسط فرد، و عدم در مان ارتودنسی با مشکلات و عوارض انجام ندادن ارتودنسی مواجه شوید.

انواع عوارض ارتودنسی

پوسیدگی دندان

هنگام استفاده از بریس، قسمت‌هایی از دندان‌ها و لثه‌ها که نزدیک یا زیر سیم‌ها و براکت‌ها هستند؛ به‌سختی تمیز می‌شوند. هنگامی‌که دندان‌ها به‌دقت تمیز نمی‌شوند، ذرات غذا می‌توانند در این نواحی به دام بیفتند.
باوجودبراکت‌ها دردهان، باکتری‌ها به‌راحتی می‌توانند در بین آن‌ها رشد کنند و باعث پوسیدگی دندان‌ها شوند. البته این باکتری‌ها حاصل تجمع مواد غذایی در زیر به راکت‌ها است و در صورت رعایت موارد بهداشتی هیچ‌گونه مشکلی توسط براکت‌ها برای دندان‌ها پیش نخواهد آمد. بنابراین رعایت نکات بهداشتی مثل مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و… بسیار امری ضروری هست.

پوسیدگی دندان

عفونت لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان برای همه مهم است، اما اگر تحت هر نوع درمان ارتودنسی هستید، اهمیت ویژه‌ای دارد. بهداشت نامناسب دهان و دندان می‌تواند منجر به التهاب لثه و عفونت لثه شود که می‌تواند حرکت دندان‌های شمارا کُند، کند. اگر از دستگاه ارتودنسی استفاده می‌کنید، این به این معنی است که درمان بیشتر طول می‌کشد. در برخی موارد، عفونت می‌تواند باعث آسیب جبران‌ناپذیری به بافت‌هایی شود که از دندان‌های شما حمایت می‌کنند..
اطمینان حاصل کنید که یک‌روال بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنید و از راهنمایی‌های متخصص ارتودنسی خود برای جلوگیری از عفونت لثه پیروی ‌کنید. تمیز کردن منظم حرفه‌ای با دندان‌پزشک شما نیز کمک خواهد کرد.

زخم شدن و افت زدن در ناحیه دهان

اگر با ارتودنسی آشنایی داشته باشید حتماً می‌دانید که معمولاً برای مرتب کردن دندان‌های بالا و پایین از براکت‌های فلزی انجام می‌شود که این براکت‌ها از طریق سیم به یکدیگر متصل می‌شوند و دندان‌پزشک شما می‌تواند از طریق این براکت‌ها فشار موردنیاز برای تغییر موقعیت دندان‌ها را ایجاد کند.

حال در برخی از مواقع اگر این براکت‌ها به‌درستی نصب نشوند؛ یا شما با انچه که قبل از ارتودنسی دندان باید بدانید آشنایی نداشته باشید و مراقبت‌های لازم را انجام ندهید می‌توانند خراش‌هایی را دردهان و لثه‌های شما ایجاد کنند که باعث ایجاد درد در دهان شما می‌شود. بنابراین توصیه ما به شما این است که حتماً برای ارتودنسی ثابت و یا ارتودنسی متحرک دندان‌های خود به یک متخصص ارتودنسی باتجربه مراجعه کنید و نکات مراقبتی را نیز به‌خوبی انجام دهید.

در روزهای ابتدایی ارتودنسی به دلیل وجود سیم‌ها و براکت ارتودنسی به‌عنوان جسم خارجی دردهان، ممکن است بافت دهان در اثر برخورد با بریس ها حساس شوند و درنتیجه آفت دردهان ظاهر شود و یا خراشی در اثر آن‌ها ایجاد شود. در صورت بروز این مشکلات می‌توانید از دستورات پزشک خود برای بهبود شرایط آفت و زخم استفاده نمایید.

زخم شدن و افت زدن در ناحیه دهان

تحلیل ریشه دندان

احتمال کم شدن و کوتاه شدن ریشه دندان در بیمارانی که ناهنجاری‌های دندانی خود را با ارتودنسی درمان می‌کنند بسیار ناچیز و در حدود ۳ تا ۵٪ است. حرکت دندان‌ها در طول دوره درمان با توجه به مکانیسم تحلیل استخوان و بازسازی آن انجام می‌شود.
اگرچه علت دقیق این امر به‌طور کامل شناخته‌نشده است، اما به نظر می‌رسد استفاده از بریس در مدت‌زمان طولانی (بیش از ۲ تا ۳ سال) احتمال وقوع آن را افزایش می‌دهد. بسیاری از متخصصان ارتودنسی برای تعیین اینکه آیا تحلیل ریشه در طول درمان رخ‌داده است یا خیر، عکس‌برداری اولیه، اواسط درمان و نهایی را انجام می‌دهند.
برای اطلاعات بیشتر با متخصص ارتودنسی در این زمینه مشورت نمایید. کوتاه شدن ریشه دندان علت مشخصی ندارد، اما در صورت بروز، می‌تواند طول عمر دندان را تحت تأثیر قرار دهد.

خراش و زخم

در شروع درمان ارتودنسی، نسبتاً معمول است که برخی خراش‌ها و زخم‌های کوچک را در داخل دهان خود احساس کنید، به‌خصوص اگر از یک وسیله نصب‌شده مانند بریس استفاده می‌کنید. این معمولاً فقط برای چند روز اتفاق می‌افتد، تا زمانی که دهان شما به شکل بریس های شما عادت کند. اما با استفاده از موم ارتودنسی که یک‌راه آسان و فوری برای محافظت از دهان در این مرحله اولیه است، می‌توان این مشکل را به‌راحتی حل کرد.

بوی بد دهان

بوی بددهان عارضه بسیار شایعی است که هنگام استفاده از بریس ایجاد می‌شود. این به خاطر فضاهای کوچک زیادی است که می‌توانند به‌عنوان تله برای غذا عمل کنند.

چگونه از آن اجتناب کنیم: در صورت امکان پس از هر وعده غذایی یا میان وعده دندان‌های خود را مسواک بزنید. گاهی اوقات این کار راحت یا ممکن نیست، و زمانی که چنین است، سعی کنید دهان خود را به‌شدت با آب یا دهان‌شویه بشویید.

رابطه ی بوی بد دهان و ارتودنسی

خطر برگشت ارتودنسی

یکی از عوارض و معایب ارتودنسی که باعث شده بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از این روش درمانی نداشته باشند، خطر برگشت ناهنجاری‌ها پس از درمان است. برای شروع درمان ارتودنسی حتماً با بهترین متخصص ارتودنسی مشورت کنید. به‌این‌ترتیب بهترین تشخیص و درمان برای شما انجام می‌شود و درمان ارتودنسی برنمی‌گردد.

جمع بندی

بنابراین بامطالعه این مقاله متوجه شدیم که اکثر مشکلات مرتبط با عوارض ارتودنسی مربوط به رعایت بهداشت دهان و دندانی هست.به همین خاطر رو به هیچ عنوان از این موضوع غفلت نکنید.